معرفی کتاب سبزیجات

کتاب سبزیجات با توجه به منابع متعدد داخلی و خارجی، به مطالعه و بررسی دقیق نحوه‌ی تولید، مزایای مصرف و خواص درمانی بیش از ۵۰ نوع سبزی می‌پردازد.

امروزه با مطالعات فراگیر و تحقیقات مشخص شده که یک رژیم غذایی سالم و مفید، دارای همه‌ی گروه‌های غذایی به خصوص میوه‌ها و سبزیجات (Vegetabels) است. سبزی‌ها به علت داشتن فیبر و کالری پایین، انتخابی عالی برای مصرف انسان‌ها هستند. بسیاری از خواص مفید آن‌ها بر روی سلامتی انسان‌ها همچنان ناشناخته باقیمانده است. مصرف سبزیجات در رژیم غذایی روزانه بهترین راه برای داشتن زندگی سالم، طبیعی و عاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود. 

سبزیجات عاری از چربی‌های مضر و کلسترول می‌باشند و در بیش از ۹۵% از آن‌ها کمتر از یک گرم چربی وجود دارد. سبزی‌ها محتوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و به همین علت سبب افزایش سریع قند خون در بدن نمی‌شوند و عوارض دیابت را کاهش می‌دهند. 

با مصرف سبزیجات کنترل وزن و تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن به راحتی امکان‌پذیر بوده و بدین شیوه سلامت بدن سریع‌تر حاصل می‌شود؛ مصرف سبزیجات و میوه‌ها سبب کاهش بروز التهاب‌ها و بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع دوم، سکته مغزی، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. 

سبزیجات محتوی مواد مغذی به شکل متراکم هستند و به همین علت مصرف آن‌ها در رژیم غذایی روزانه تمام نیازهای بدن به ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانی را تأمین می‌کند. افزایش مصرف سبزیجات در رژیم غذایی روزانه یکی از بهترین راه‌های کاهش پایدار وزن محسوب می‌شود؛ فیبر موجود در انواع سبزی‌ها سبب طولانی‌تر شدن دوران سیری و کاهش دریافت کالری اضافی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. 

ورزش و مصرف بیشتر سبزیجات در رژیم غذایی روزانه سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناک شده و به افزایش کارایی و طول عمر می‌انجامد. دنیای سبزیجات، دنیای رنگ‌ها و ویتامین‌ها است. مصرف طیف‌های مختلف سبزیجات با رنگ‌های گوناگون سبب افزایش سلامتی بدن و طول عمر می‌شود. 

بهتر است کودکان و نوجوانان را از سنین کودکی به مصرف انواع سبزیجات و میوه‌ها عادت دهید تا در بزرگسالی هم مصرف‌ کننده این نعمت‌های خداوندی باشند. مطالعات نشان داده است نوجوان و کودکانی که از کودکی اقدام به مصرف سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خود می‌کنند در بزرگسالی نیز این عادت خوب خود را ادامه می‌دهند.

در بخشی از کتاب سبزیجات می‌خوانیم:

هر چهارصد گرم از گل کلم خام ۱۰۰ کیلو کالری انرژی و ۱۲ گرم فیبر دارد که این میزان فیبر یک منبع عالی محسوب شده و برای افزایش سلامتی دستگاه گوارش بسیار مفید و مؤثر است؛ تحقیقات نشان داده است علاوه بر فیبر موجود در گل کلم، این سبزی به علت داشتن ترکیباتی گلوکوزینولاتی با نام گلوکو رافانین خاصیت محافظتی از بافت‌های معده را دارد؛ گل کلم به علت داشتن ترکیب سولفورافان، از رشد باکتری هلیکوباکترپیلوری در معده جلوگیری کرده و سبب دفع این باکتری مضر از معده می‌شود؛ طبق آخرین تحقیقات انجام شده در سراسر جهان مشخص شده است که مصرف مداوم سبزیجات خانواده کلم، به خصوص گل کلم از بیماری‌هایی مانند بیماری کلون، التهاب روده‌ها، دیابت نوع دو، سندرم روده تحریک پذیر، سندرم متابولیک، چاقی، آرتریت روماتوئید، مقاومت به انسولین و کولیت اولسراتیو در بدن پیشگیری می‌کند.

گل کلم محتوی ماده‌ای با نام دی ایندول متان (DIM) است که این ترکیب در چربی محلول بوده و خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی داشته و به عنوان یک عامل قوی در تولید گیرنده‌های گاما اینترفرون محسوب می‌شود و در درمان ورم‌ها و احتقان‌های تنفسی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مفید و مؤثر می‌باشد؛ گل کلم طیف وسیعی از ویتامین‌های گروه B و K را داشته و سبب افزایش سوخت و ساز پروتئین، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن می‌شود؛ گل کلم منبع خوبی از مواد معدنی شامل منگنز، مس، آهن، کلسیم و پتاسیم است. منگنز در بدن به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز استفاده می‌شود، پتاسیم یک الکترولیت مهم داخل سلولی است که در برابر اثرات فشار خون بالا و سدیم در بدن مقابله می‌کند.

فهرست مطالب

سخن اول

تیره قارچیان Agaricaceae

۱٫ قارچ تکمه‌ای (سفید)

تیره نرگس Amaryllidaceae

۲٫ موسیر

تیره چتریان Apiaceae

۳٫ جعفری

۴٫ شوید (شبت)

۵٫ کرفس

۶٫ گشنیز

۷٫ هویج

تیره کاسنی Astraceae

۸٫ آرتیشو

۹٫ ترخون

۱۰٫ کاهو

تیره تاج خروس Amarantaceae

۱۱٫ چغندر

تیره شب بو Brassicaceae

۱۲٫ تربچه

۱۳٫ شاهی (تره تیزک)

۱۴٫ شلغم

۱۵٫ کلم

۱۶٫ کلم قرمز

۱۷٫ کلم بروکسل

۱۸٫ کلم بروکلی

۱۹٫ گل کلم

تیره پیچیک صحرایی

۲۰٫ سیب زمینی شیرین

۲۱٫ خیار

۲۲٫ کدوتنبل

۲۳٫ کدو سبز

تیره اسفناجیان Chenopodiaceae

۲۴٫ اسفناج

تیره بقولات Fabaceae

۲۵٫ باقالا

۲۶٫ سویا

۲۷٫ شنبلیله

۲۸٫ لوبیا سبز

۲۹٫ نخود فرنگی (نخود سبز)

تیره نعناع Labiateae

۳۰٫ ریحان

۳۱٫ مرزه

۳۲٫ نعناع (نعناء)

۳۳٫ تره

۳۴٫ تره فرنگی

۳۵٫ پیاز

۳۶٫ پیازچه

۳۷٫ سیر

۳۸٫ مارچوبه

۳۹٫ والک

تیره پنیرک Malvaceae

۴۰٫ بامیه

تیره زیتون Oleaceae

۴۱٫ زیتون

تیره گندم Poaceae

۴۲٫ ذرت

۴۳٫ ذرت کوچک (بچه ذرت، ذرت کنسروی)

تیره علف هفت بند Polygonaceae

۴۴٫ ریواس (ریباس)

تیره سداب Rutaceae

۴۵٫ لیموترش

۴۶٫ نارنج

تیره سیب زمینی Solanaceae

۴۷٫ بادمجان

۴۸٫ سیب زمینی

۴۹٫ فلفل دلمه‌ای

۵۰٫ گوجه فرنگی

ویتامین ها

بخشی از منابع مورد استفاده

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای فصلنامه علوم زمین محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.